Геометричні задачі математичних
олімпіад 7 – 9 клас
1. Дві висоти
трикутника ділять його на
дві пари рівновеликих частин. Знайти кути трикутника.
Відповідь: всі кути по 600.
2.У
прямокутному трикутнику добуток сторін у 4 рази більший від
добутку висот. Знайти різницю гострих кутів
трикутника.
Відповідь: 300.
3. Чи завжди
можна побудувати трикутник, сторони якого відповідно
дорівнюють висотам іншого трикутника?
Відповідь: не завжди, розгляньте прямокутний
трикутник, з катетами 6 см, 2 см.
4. Якщо,
різниця двох сторін трикутника дорівнює різниці висот, проведених до
цих сторін, то названі сторони лежать проти гострих кутів. Довести.
5. Висота
рівнобедреного трикутника дорівнює
різниці радіусів описаного і вписаного кіл. Знайти кути трикутника.
Відповідь: 360, 360, 1080.
6. Визначити величини всіх можливих кути між і
коротки і довгими діагоналями, якщо їхні діагоналів лежать у різних вершинах
рівностороннього шестикутника.
Відповідь: 600, 1200, 900.
7. Дві
висоти ромба, проведені з
вершин його тупих кутів, перетинаючись, поділяються
у відношенні 1:2.Визначити кути ромба.
Відповідь: 600, 1200, 600,
1200 .
8. Віддаль
між кінцями двох висот ромба, проведених з вершини
тупого кута, дорівнює
половині діагоналі.Визначити кути
ромба.
Відповідь: 300, 1500, 300,
1500
9. Дві висоти
трикутника не менші
від сторін, до яких проведені.
Визначити кути трикутника.
Відповідь: рівнобедрений прямокутний.
10. Висота і
медіана трикутника, проведені з однієї вершини, поділили кут на три рівні
частини. Знайти кути трикутника.
Відповідь: 600, 300, 900.
11. Висота,
бісектриса і медіана трикутника, проведені з однієї вершини,
поділили кут на 4 рівні частини. Знайти цей кут
трикутника.
Відповідь: 600, 300, 900.
12. Знайти кути між найдовшими бісектрисами
прямокутного трикутника.
Відповідь: 1350.
Геометричні
задачі
математичних олімпіад 8 – 9 клас
1.
Бісектриси внутрішніх
кутів трикутника відносяться, як 2:2:1. Визначити кути трикутника.
2.
Один з кутів рівнобедреного трикутника дорівнює 108°. Знайти відношення
довжин бісектрис внутрішніх кутів цього
трикутника.
3.
Якщо кути
опуклого шестикутника рівні
між собою, то різниці між паралельними сторонами шестикутника
рівні між собою. Довести.
4.
Висота, проведена
до гіпотенузи, ділить гіпотенузу у відношенні 1:3.
Знайти гострі кути трикутника.
5.
Катети прямокутного трикутника
дорівнюють 42 і 56. На скільки
треба подовжити бісектрису
прямого кута трикутника до перетину з перпендикуляром до гіпотенузи,
проведеним через середину гіпотенузи?
6.
Через точку
М всередині трикутника АВС проведено пряму, яка відтинає
трикутник, подібний даному. Визначити
кількість прямих, що задовольняють умову.
7.
На висоті АВ
прямокутного трикутника АВС побудовано
коло, яке перетинає
катети в точках К і М; відрізок КМ
перетинає АВ в точці Ь. Знаючи, що з від різків АК, АL і АМ один є середнім
пропорційним двох інших, визначити
гострі кути трикутника АВС.
8.
З двох
пунктів, віддаль
між якими 300 м, спостерігач бачив стіну під кутами
30°, причому один пункт містився на
південь від одного кінця стіни, а другий –
на захід від другого її кінця. Визначити довжину стіни.
9.
Точка М
лежить у площині правильного
шестикутника АВСОЕР. Довести, що з відрізків МА, МВ, МС, МО, МЕ, МР можна
побудувати шестикутник.
10.
Сторони
прямокутника відносяться, як 1:2. Через
його вершину проведено пряму, що відтинає чотирикутник, в який можна вписати
коло. В якому відношенні ця пряма ділить сторону прямокутника?
11.
Бісектриси всіх
кутів паралелограма обмежують
чотирикутник, в який
можна вписати коло. Знайти кути паралелограма.
Сторони прямокутника
відносяться, як 1:2. З точки М сторони ВС видно під рівними кутами
сторони АВ і АВ. Знайти кут АМВ.
Навколо прямокутника описано
коло. З точки М цього кола опущено перпендикуляри на діагоналі прямокутника. Довести,
що віддаль між кінцями перпендикулярів не залежить від вибору точки М.
Якщо в многокутник можна
вписати коло і навколо нього можна описати коло, причому центри кіл збігаються,
то цей многокутник — правильний. Довести.
В кожному чотирикутнику є
сторона, коротша від більшої з
діагоналей. Довести.
Один з кутів гострокутного трикутника дорівнює півсумі двох інших. Довести, що
кінці середньої сторони, центр вписаного кола і точка перетину висот трикутника лежать на одному
колі.
На площині дано k точок, які не лежать на одній прямій. Довести, що
їх можна послідовно
сполучити замкнутою ламаною без самоперетину (k> 3).
Всередині опуклого n-кутника взято k точок так, що ніякі три з цих точок і вершин
«-кутника не лежать на одній прямій. Ці n + k точок
сполучено відрізками так, що многокутник поділився на трикутники, причому кожна
точка є вершиною принаймні одного трикутника і ніякі інші точки не є вершинами
трикутників. Визначити кількість утворених таким чином трикутників.
Довести, що в прямокутному трикутнику добуток радіуса вписаного кола на радіус описаного кола більший від площі трикутника.
Площа прямокутника є
середнє арифметичне площ квадратів, побудованих на його сторонах. Знайти кут
між діагоналями прямокутника.
Довести, що
площа чотирикутника не перевищує
добутку півсум протилежних сторін.
Площа гострокутного трикутника
дорівнює 5. З середини кожної
сторони опущено перпендикуляри
на інші сторони. Знайти площу шестикутника, обмеженого цими перпендикулярами.
У правильний
шестикутник площею 5
вписано трикутник найбільшої можливої
площі. Знаючи, що одна із сторін
трикутника паралельна стороні шестикутника, визначити площу
трикутника.
Діагоналі чотирикутника АВСО
перетинаються в точці О. Площа чотирикутника, вершинами..якого є центри ваги трикутників
АБО, ВСО, СБО,
ОАО, дорівнює 5. Знайти площу
чотирикутника АВСО.
Чотирикутник АВСО
поділено на три
частини відрізками, які не
перетинаються і ділять сторони ВС і АО на три рівні частини.
Довести, що площа середньої частини становить
третину площі чотирикутника АВСО.
Периметр паралелограма АВСО
дорівнює 80 см. Бісектриси кутів А і О
перетинаються в такій точці М, що відрізок АМ
поділяється стороною ВС у
відношенні 1:3. Знайти довжини сторін паралелограма.
Периметр паралелограма АВСО
дорівнює 45 см. Бісектриси кутів
А і О перетинаються в такій точці
М, що відрізок АМ поділяється стороною ВС пополам. Знайти довжини сторін
паралелограма.
Бісектриси кутів
ВАС і ВОС ромба АВСО перетинаються
на його стороні. Визначити кути ромба.
Площа квадрата,
побудованого на діагоналі прямокутника, в 4 рази більша від площі прямокутника.
Знайти кут між діагоналями прямокутника.
ВК і СЕ
– висоти ромба АВСО.
М – середина відрізка КО, Р
–середина висоти СЕ. Знайти кут між прямими АР і ВМ.
У кожному паралелограмі
сума квадратів діагоналей не менша від
почетвереної його площі. Довести.
Сума квадратів діагоналей
паралелограма в 4 рази більша від його
площі. Знайти кути паралелограма.
Периметр паралелограма дорівнює Р,
гострий кут його дорівнює а. З
вершин тупих кутів проведено висоти
паралелограма. Визначити периметр паралелограма, обмеженого цими
висотами.
К, L і М – точки, симетричні центру кола, описаного навколо
трикутника АВС, відносно
його сторін. Довести, що
трикутники КLМ і АВС рівні між собою.
У прямокутнику АВСО відомі
сторони: АВ = 48 см, АО = 73 см.
На стороні ВС
вибрано точку М так, що
відрізки АВ і
АО з неї видно під рівними
кутами. На які частини точка М ділить сторону ВС?
Внутрішні кути
двох правильних многокутників відносяться, як 5:7. Як
відносяться кількості вершин цих многокутників?
Сторони двох
правильних многокутників однакові, а
внутрішні кути відносяться, як 1:2. Знайти
відношення площ цих многокутників.
Довести, що різниця між
найбільшою і найменшою діагоналями
правильного дев'ятикутника дорівнює
його стороні.
Квадрат вписано
в коло. Через
середини сторін квадрата
проведено прямі, відповідно
паралельні його діагоналям. Знайти
градусну величину кожної з дуг,
на які ці прямі ділять коло.
У трикутнику кут А
дорівнює півсумі двох інших. Пряма
АМ перетинає сторону
ВС в точці
М так, що ÐАМВ = 60° і ВМ = 2 • МС. Знайти кут АВС.
У трикутнику АВС кут С дорівнює 45°. Точка М міститься на
стороні ВС так,
що СМ: МВ =1:2 і ÐАМВ = 60°. Знайти кути трикутника АВС.
Кут В, що лежить між
рівними сторонами трикутника АВС, дорівнює
80°. Всередині трикутника взято точку М так, що ÐМАС = 10°
і Ð МСА = 30°.
Знайти кут АМВ.
Кут між рівними сторонами
АВ і ВС трикутника АВС дорівнює
80°. Поза трикутником взято точку М так, що ÐМАС = 10° і Ð МСА = 30°. Довести, що трикутник АВМ –
рівносторонній.
Основи трапеції дорівнюють
а і 3а. Середину кожної основи
сполучено з кінцями другої. Знайти віддаль між точками перетину проведених відрізків.
Основи трапеції дорівнюють
6 і 24. Середину меншої основи сполучено
з кінцями другої.
Проведені відрізки перетинаються з діагоналями в точках К і М. Знайти
довжину відрізка КМ.
У трикутник вписано
квадрат так, що дві вершини його лежать на основі трикутника, а дві інші — на
бічних сторонах. Довести, що сторона квадрата більша від радіуса, але менша від
діаметра кола, вписаного в цей трикутник.
Сторона правильного
шестикутника дорівнює а.
Через вершину шестикутника проведено пряму, яка ділить його на частини, площі
яких відносяться, як 1:3. Знайти довжину
відрізка цієї прямої,
який лежить всередині шестикутника.
АМ – висота гострокутного трикутника АВС; точки М1 і
М2 симетричні точці М відносно сторін АВ і АС. Довести,
що точки М1
і М2 та кінці висот ВВ1 і
СС1лежать на одній прямій.
Якщо всі кути опуклого
восьмикутника рівні між собою, а всі
сторони сумірні, то він правильний. Довести.
У трикутнику АВС сторони
АВ = ВС. Перпендикуляр до АВ в
точці А перетинає продовження висоти ВО в точці М.
Довести, що різниця
відрізків АМ і МО
дорівнює радіусу кола, вписаного в трикутник АВС.
Розрізати квадрат на
тупокутні трикутники.
Вирізати з
правильного шестикутника найбільший можливий квадрат.
Вирізати з правильного п'ятикутника найбільший можливий квадрат.
Вирізати з
правильного шестикутника найбільший можливий
рівносторонній трикутник.
Вирізати з квадрата
найбільший можливий правильний шестикутник.
Розрізати квадрат на
гострокутні трикутники.
Розрізати правильний
шестикутник на найменшу можливу кількість частин, з яких
можна скласти трикутник з відношенням кутів 1:2:3.
Доброго дня, можете будь ласка показати розв'язок до 10 задачі з розділу Геометричні задачі математичних олімпіад 7 – 9 клас? Там де висота і медіана поділили кут на три рівні частини, довго ламав голову)
ВідповістиВидалити